torsdag den 7. april 2011

De lange weekender...

Weekenderne kan godt nogle gange blive lidt lange - især når jeg er alene med alle børnene.
Altså lange for børnene mener jeg, for jeg syntes sgu aldrig der er nok timer i døgnet til alle de ting jeg skal nå og alle de ting jeg gerne vil...

For at det hele ikke skal gå op i praktiske ting, bade, lave mad, vaske tøj, sørge for dit og dut og dat - så plejer jeg at planlægge 1-2 ting vi kan lave hver dag.

Det er bare små ting, men de er alligevel med til at gøre dagene lidt sjovere for os alle sammen.
Ofte bager vi mindst én af dagene.

Sidste weekend  lavede vi hjemmelavet modellervoks - det er ikke mere end 3 uger siden sidst (vi laver det med jævne mellemrum, for pludselig er der "nogen" der har glemt at pakke det ind så det er blevet stenhårdt...) men det er både sjovt,  nemt og meget billigt at lave det.
Det er vel små 3 år siden vi begyndte på at lave det selv.

Lucas og Lærke sidder med ved bordet (mens de skændes om hvem der nu skal røre, måle af osv.)

Opskriften kommer her;

I en skål blandes:
5 dl. mel
2 dl. fint salt
2 spsk. citronsyre (fås i alm. supermarked til "ingen penge")
1 1/2 spsk. olie.

Det overhældes med 5 dl. kogende vand, røres sammen og æltes på bordet - voilá - så er der modellervoks.
Konsistensen er fantastisk, det fedter ikke, det pletter ikke, det smuldrer ikke og det lugter ikke (det man kan købe STINKER) - bedst af alt, det er 100% ugiftigt, så der sker ingenting ved at mindre børn kommer lidt i munden - de holder dog hurtigt op med det, for det smager ad helvede til :-)

Det opbevares i lufttæt beholder (vi bruger bare en plast-frysepose med knude på - fint-fint) og kan holde sig på køl i mindst 3 mdr.

Lige når det er rørt sammen, deler vi det, og farver det med frugtfarve - derfor har vi altid kun haft rød og grøn (lad ENDELIG være med at købe den blå frugtfarve, det går lige ind i huden, så man ligner en smølf i dagevis) - men jeg tror vi skal prøve at købe de der meget koncentrerede pasta-farver, som man kan bruge til at indfarve fondant osv. med, til pyntning af kager, de fås i et utal af varianter.

Da det er så ugiftigt, kan man roligt lade ungerne bruge det alm. køkkengrej, bageudstikkere osv. når de leger med det. -

Ingen kommentarer:

Send en kommentar