søndag den 10. april 2011

Bagværk med torpedospurt...

For over 10 år siden, fik jeg en opskrift af mor - den bliver hevet frem med jævne mellemrum.
Den hedder hurtigbagte horn (min familie er bare lidt underlige, de insisterer på at jeg former dem til boller, fordi de så smager bedre - jeg er ikke helt enig, men da det jo er sjovere at det man bager bliver ædt, så gør jeg pænt som de siger :-))

Fordelen med horn er jo at man kan fylde alskens lækkerier i dem, hvis man lyster - men det er lige så fint at undlade, så er det bare som en alm. lækker bolledej.

Det fantastisk ved denne her opskrift er, at der går max. en halv time, fra man har tænkt tanken, og til de er heeeelt færdige... De skal nemlig ikke hæve.
Smagen er uovertruffen, de er søde, bløde og saftige... (og så ligger de godt i maven...!)

Her kommer opskriften;

Hurtigbagte horn (eller boller :-)) 16 stk.

1/2 liter mælk
50g. gær
50 g. sukker
10 g. salt (2 tsk)
50 g. smeltet smør/olie
Ca. 800 g. mel.

Æg til pensling.
Bages ca. 12 min. ved 250 grader (IKKE varmluft).

Start med at tænde ovnen på 250 grader.

Varm mælken op til 35 grader - det er egentlig ret varmt.
Pisk gær og sukker i, og lad det stå til det skummer/bobler, når man lige rører med en ske (gæren kickstartes) - det tager ca. 10-15 min. og så ser det sådan her ud;



Så tilsættes salt, fedtstof og mel - hold lidt igen med melet, den nøjagtige mængde kan varierer alt efter mærket af mel - der er ikke noget værre, end en gærdej der har fået for meget mel, og er blevet tør - ØV!

Når dejen er lækker og lind, formes den enten til 16 boller, eller den deles i to, der hver rulles ud til en cirkel. Hver cirkel deles i 8 trekanter og trilles til horn, fra den brede ende mod spidsen.

De pensles med æg to gange lige efter hinanden (vigtig detalje, det giver en super dejlig overflade, det gør også at de bliver lidt mørke, men det er jo så IKKE fordi de er brændt :-))

Jeg prøvede faktisk for en måned siden at pensle med vand, fordi vi var løbet tør for æg, smagen var lige så dejlig, overfladen bare ikke så smuk - men det kunne altså fint lade sig gøre.

Bages ca. 12 min. - tag dem ud et minut før du ellers ville - boller/horn der har fået for længe, bliver OGSÅ tørre...

Her resterne af morgenens boller;


De er SUPER lækre, og hurtigheden af opskriften betyder, at man kan bage VIRKELIG mange, på rigtig kort tid.
Konsistensen og smagen gør, at de egner sig fortrinligt som fødselsdagsboller.

Trilles de til horn, kan man med fordel komme f.eks. marcipan, remonce, chokolade, æble/rosin/kanel i osv.

Hvis man nøjes med 25g. sukker, er det helt fantastisk, at komme pølser i hornene...

Dejen kan tilsættes 2-3 tsk. kanel, det gør dem også meget lækre.

Noget af melet kan erstattes med grovere mel også.

Opskriften er med - stor succes - delt med nær og fjern - nogle af tilbagemeldingerne går på, at man også kan kickstarte gæren med en stor skefuld honning i stedet for at bruge sukker - ligesom en mælkeallergiker har prøvet af, både med vand og "erstatningsmælk" (f.eks. havremælk eller rismælk) - det gik OGSÅ fint.

Hurtig-bollerne/hornene er en af favoritterne herhjemme, tingene har man jo altid i huset og så går det bare sååååååå hurtigt...

Jeg er hver gang vildt imponeret over smagen og konsistensen, taget i betragtning af, at de ikke har hævet...

Prøøøøøøv dem!!!

P.S. Sådan her, ser de ud som horn, giv mig ret - hornene ER da mere lækre :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar