fredag den 15. april 2011

Chokoladekage på 3 minutter, på en fandens til fredag...

Fredag er Disney-dag. Vel for flertallet af Danmarks børn - således også vores.
Lærke har det ikke godt for tiden, hun er så træt og irritabel konstant (håber operationen gør kål på det) så hun sov allerede 18.45

Fredagens guf stod på chokoladekage - mikroovns-chokoladekage - en totalt fantastisk opskrift jeg fandt sidste sommer. Det hele tager 5 min. - inkl. bagning!!!
Egentlig er den til én person, og kan laves i et krus (men et stort krus, eller en mikro-egnet skål) - har dog fundet ud af, at portionen passer perfekt til 4 muffinsforme - af de store - hvis det er de alm. (de er lidt mindre, og ret tynde, så brug to forme ad gangen) så bliver der hele 5 stk.

Her er opskriften;
4 spsk. mel.
4 spsk. sukker
2 spsk. usødet cacaopulver
1/2 tsk. bagepulver
1 æg
3 spsk. mælk
3spsk. olie (eller smeltet smør/oliemargarine)

Det hele røres sammen, bruger du et stort krus, kan du bage den direkte i det. Vi lavede 4 fire store mufffins - Lucas hakkede også en smule mørk chokolade og vendte det i - men nødder og andet, kan jo også bruges.

Så skal kagen bages - i mikroovnen, for fuld effekt, i blot 3 min.
Allerede efter kort tid, dufter hele hytten af kage.

Lad den stå 1 minuts tid, efter den er bagt, og SÅ kan der spises.

Det er helt vildt nemt, den smager super, super godt - måske ikke ligefrem, en Herregårds-chokoladekage, men alt taget i betragtning, så er både konsistens og smag fremragende...

Det er også super løsning, når man sidder kl. møg om aftenen og egentlig er lækkersulten - eller der lige kom uventede gæster, og Gevalia ikke helt føles som nok...




Smukke er de måske ikke, med med lidt glasur og krymmel, så er den i vinkel...
Det er super at lave med børn, fordi resultatet kommer så hurtigt.

Fredag er ikke kun Disney dag - det er også bandedag...
Henrik syntes det er noget pjat, men Lucas og jeg syntes det er skide sjovt (ja, jeg bander.... fredagen er jo ung endnu.)  Og siden han er i aftenvagt, har vi RIGTIG givet den gas, med gloserne her til aften!

Der er regler for bande-fredag - banderiet kan starte, når vi er færdige med aftensmaden, man kan IKKE kalde hinanden grimme ting, og fredags-banderiet aflyses, hvis der er gæster, eller vi ikke er hjemme....:-)

Her til aften måtte vi lige huske hinanden på det et par gange - det er som om, at det er knap så tiltrækkende, når man gerne må - resten af ugen bander vi ikke (ahem...) Lucas gør i hvert fald ikke, og han er MEGET påpasselig med, at jeg heller ikke gør.

Så da jeg spurgte om kagerne var gode, var svaret, at de smagte pisse godt - jeg returnede, at det var jeg eddermame glad for at høre, og om han syntes vi skulle lave dem igen en anden gang - "ja, for fanden da" lød svaret... de er skide-lækre...

(Men da jeg lige fik et "og skrid bare ind i stuen igen mor" med på vejen, måtte jeg alligevel lige minde ham om, at dét ikke er i orden at sige til sin mor - fredag eller ej....... Sgu!!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar