mandag den 13. juni 2011

Snit, snit, hindbærsnit...

I dag har Lucas og Henrik været i Ringsted svømmehal (som er GIGA stor, har rigtig mange bassiner, rutchebane osv.) Lærke fik rigeligt vand under kanoturen i lørdags, så hun ville under ingen omstændigheder med.

Mens de var væk bagte vi hindbærsnitter.
Det er aldrig prøvet før, af den simple årsag, at jeg ikke kan fordrage glasur - og engang for maaaange år siden, smagte jeg en hos en bager - fyyyyy, da føj!!
(Men jeg kunne jo snildt regne ud, at familiens andre medlemmer ville elske dem.)

På slyngebarn har der længe huseret en opskrift, som angiveligt skulle være fantastisk lækker og nem - og siden mor her startede på Nupo for 6 dage siedn (og har tabt to kg. so far..... woohoo) var det nok ikke så tosset at prøve noget jeg ikke ville være helt vild med selv... Hæhæ...

Så den nye Kenwood Major kom i svingninger, vi har brugt den sindssygt meget og er helt vildt glade for den - i dag var første gang jeg skulle prøve noget mørdejsagtigt i den, og det var bare så vildt nemt og hurtigt.

Her er resultatet;
SLET ikke noget for mig, med alt det glasur - normalt altså - for 6 dage uden noget sødt og lækkert kan få enhver til at få underlige cravings - så jeg åd da bare kanterne, som blev skåret fra, inden det hele blev skåret til snitter... (at jeg så må sande, at kanterne nok svarede til rundt regnet to snitter, det er en heeeelt anden sag :-))

Nå ja, Lærke er en ven af folket, hun kunne ikke nære sig og måtte have en, mens de var lune, og endnu ikke sprøde - hun er mest til glasuren, så hun slikkede glasuren af, og overlod resten til mor, der kørte resten ned, og nød den nu manglende glasur..... godt at have en at dele med...

Her er opskriften;

Dancas hindbærsnitter;
500g. mel
200g smør/margarine (jeg blev anbefalet at bruge lidt mere, så jeg brugte 230g.)
2 tsk. bagepulver
175g. sukker
1 1/2 dl. vand.
Hindbærmarmelade

Pynt; glasur af flormelis og vand + multifarvet krymmel.

Smuldr mel og fedtstof sammen - bland sukker og bagepulver sammen og rør det i, saml med vandet og ælt godt.
Stil på køl (eller i fryseren) mens ovnen varmer op. Ellers er det lidt svært at rulle ud bagefter, under alle omstændigheder er det nødvendigt med rigeligt mel under udrulningen.

Del dejen i to, og rul hver del ud til et stor kvadrat, der passer lige til bagepladen.
Læg den ene halvdel på, bred rigeligt med hindbærmarmelade ud over (jeg brugte vist lidt for lidt, der skal ret meget til) den anden halvdel af dejen ligges ovenpå, tryk kanterne lidt sammen med en gaffel.

Bages 20-25 min. ved 200 grader.

Lad den køle 5 min.
Smør godt med glasur på, mens det stadig er varmt - drys med krymmel, vent 5 min. til glasuren er tørret en smule,  og skær ud i snitter.
Når de er HELT kolde, kan de puttes i lufttæt beholder.

Prøv dem... Det gik super hurtigt at lave dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar