tirsdag den 31. juli 2012

Nye sukkerteknikker...

Jeg surfer af og til rundt på youtube på jagt efter nye teknikker til dekorering af både alm. kager og sugarcookkies.
Det er rigtig sjovt og hyggeligt.
Forleden lavede jeg disse;




Da de var tørre blev de malet med lidt spiseligt guldpulver jeg havde blandet med lidt citronsaft;




Lavede også noge lilla, de fik ikke guld på, syntes de var så fine i sig selv.




Har du mod på at prøve?
Du kan finde opskriften på sugarcookies og Royal icing her på bloggen
Teknikken hedder brush embroidery, søg på youtube, så kommer der lidt forskellige tutorials.
Jeg lavede også nogle med filigran mønster og guld reb. De blev også fine, ikke nær så fine som de ovenstående, der er rum for forbedring, men de blev stadig flotte...




På disse arbejdes der vådt i vådt, altså hele kagen dækkes med Royal icing, og lynhurtigt, inden den danner skorpe, laver man filigran mønstret, så synker det ned i den hvide icing, og overfladen bliver fin og jævn.
Det snoede reb er først sprøjtet på, da icingen med mønstret var stortset tør, til sidst blev det malet med guld.


På de øverste kager, skal den royal icing der udgør bundfarven være helt tør (gerne 24 timer) inden man kan lave brush embroidery oven på.
Det er bare det hyggeligste at sidde og nørde med.


Jeg pakkede dem ind enkeltvis i små cellofanposer, så kan de holde i hvert fald 14 dage (men som med julens småkager, ville jeg ikke et øjeblik betænke mig på at æde dem både en og to måneder efter...-:))


Her holdt de et par dage. En del blev givet væk som en del af to fødselsdagsgaver, resten åd ungerne...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar