torsdag den 26. juli 2012

Nu fandt jeg så...

Blogpress...
Den virker noget bedre til ipaden end blogger, prøver lige med det sidste nye billede af Linus...




Neeeej, hvor hyggeligt, det virker jo...
Og se lige, hvor sød han er... Min basse...
Det er altså ret fantastisk, at jeg endelig har fået taget mig sammen til at finde ud af det.
Jeg blev SÅ tosset sidste sommer, fordi det var umuligt at sætte billeder herind.
De sidste par indlæg jeg nåede at skrive, handlede om, at jeg ville prøve at have en stand på markedet til den lokale byfest.
Det fik jeg også, sammen med moster
Den var suuuuuuuper flot, desværre har en lille pige jeg kender, slettet alle billederne, suk.
Vejret var imod os, det var skybrud 5-7 tirrer i træk.
Aldrig, hverken før eller siden, har vi oplevet et så voldsomt uvejr gennem så mange timer. Øv!
I år bliver det ikke til noget, selvfølgelig ærgeligt, men grunden er fantastisk, for Henrik og jeg skal på kærestetur til Prag om en måned, vi flyer torsdag formiddag og kommer hjem søndag eftermiddag, så hele tre overnatninger på super fedt hotel få minutters gang fra centrum.
Nøj, hvor jeg glæder mig...
Når jeg nu ikke kan indsætte billeder fra standen, så kan jeg da i stedet vise prale billeder af den bryllupskage jeg lavede i april, da vores venner skulle giftes.
Kender godt typen der slår ud med arme og ben og proklamerer at den kage "kan jeg sagtens lave"... 'ing?
Nå, men det er så mig.
Til 85 personer...!
Kom til at tilbyde det engang i efteråret, velvidende at jeg aldrig nogensinde har prøvet at lave en kage på den måde før, endsige overtrække med fondant, jeg havde heller aldrig lavet kage i flere lag, bagt bunde selv, lavet fondantroser (som der skulle rigeligt på af) osv.
Totalt nybegynder var jeg.
Så jeg startede på youtube med at gennemtrevle alle de how to videoer jeg kunne finde om fondant roser/blade, og SÅ øvede jeg bare.
Og øvede og øvede.
Rose nummer 30 blev helt fantastik fin, ligesom jeg ønskede, og så var det "bare" derudaf.
Jeg brugte nok ca. 40 timer på at lave de skide roser og bladranken (det er så ikke indberegnet de første 29 der ikke var fine nok).
Så til fyldet, jeg besluttede fra starten at den død og pine skulle smage fantastisk, ikke kedelig og tør som man ofte oplever det med så store kager.
Så jeg øvede og øvede, lavede en prøvekage 14 dage før, bare i lagkagestørrelse, og endnu en, en uge før.
Det var en virkelig god ide, når man, som jeg, aldrig har prøvet det før.
Her kommer lidt af de billeder jeg tog undervejs
Først roserne og bladene, der var både langstilkede roser, rosehoveder, enkelte blade og to bladranker.








Så blev bundende bagt...




De blev flækket og fyldt, smurt op og overtrukket med fondant (altsammen over et par dage)




Jeg besluttede at bruge grønt satinbånd som afslutning forneden på hver kage, det var ganske vist lidt bøvlet, da den skulle skæres ud, men det så virkelig smukt ud med det bånd.
Kagen blev pyntet færdig i selvskabslokalerne, og de sidste lag først skruet sammen da den blev sat frem (der var to etager mellem køleskab og rummet hvor den skulle spises.) Henrik turde nærmest ikke drikke et glas vin før den var på plads, jeg var så bange for at han skulle tabe den... Men det gik så fint.
I must say...
Den blev heeeelt igennem fantatisk, jeg var så skide stolt af den,
(det var manden i øvrigt også, på mine vegne) vores venner fik valget mellem at få den i bryllupsgave eller at få en gave ved siden af.
De valgte at få den som gave, og var meget, meget glade for den.
Der var i øvrigt mere end rigeligt, vi var 83, men der var kage til langt over 100.
Det er jo bare lidt svært at vide.
Stativet lånte jeg af moster (så vidt jeg husker koster det ca. 300 kr.), og så brugte jeg for omkring 1000 kr. materialer, og en helvedes masse arbejdstimer.
Den var al arbejdet værd.












Posted using BlogPress from my iPad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar