mandag den 2. maj 2011

Da jeg opdagede, at jeg ikke var bindegal...

Vidste I, at der er noget der hedder Synæstesi?

Hele mit liv, har ugedagene "haft farver" - det er ikke alle dagene der har det, min søndag og tirsdag er gule, torsdag er rød og fredag er hvid.
Hver gang jeg tænker på de dage, taler om de dage, skriver om de dage eller læser om de dage, så ser jeg samtidig farven for mit "indre øje" - det er ganske ubevidst og jo ikke noget man kan bruge til en skid.

Farverne har været de samme helt fra jeg var barn - jeg talte ikke med nogen om det - ikke fordi jeg så det som abnormt, men fordi sådan har det jo altid været, så jeg troede bare det var sådan for alle.

For mange år siden nævnte jeg det tilfældigt for Henrik, som kiggede på mig, som om jeg var faldet ned fra månen. -

Nogle år senere havde vi et vennepar til middag, og så talte vi om det igen.
Det kom sig af at vi talte om det med, at man f.eks. siger, at man ikke kan lide ulige tal - så nævnte jeg lige, at mine ugedage havde farver - øhm, jeg blev i dén grad grinet ad - ingen havde hørt om det før - jo mere jeg forsøgte at forklare, jo mere tosset endte jeg med at føle mig.

Så var det, at jeg i mit Slyngebarns forum - i en tråd om spritualitet - fik nævnt det, og yay...
Her var der gudskelov en super klog kvinde, der kunne fortælle mig, at hendes dage OGSÅ havde farver.
Juhu, jeg var ikke alene, og da slet ikke (helt) bindegal!

Men det bedste af det hele var, at hun gav mig navnet for "det".

Synæstesi.

"Synæstesi er betegnelsen for opfattelsen af den ydre verden, hvor et sanseindtryk udløser et andet. Den hyppigste form af synæstesi er den såkaldte "farvehørelse", hvor hørelse og syn er knyttet sammen. I opfattelsesdelen har vi lært at de sanseindtryk, der bestemmer vores adfærd, allerede er behandlet når de når hjernen. Og det er lige denne behandling, der foregår på en lidt anden måde hos en synæstet end hos de fleste andre mennesker. For en synæstet er sanseindtryk ikke knyttet sammen med én, men med to eller flere sanser. Så kan det være, at man f.eks. ved optagelse af en lugt opfatter også en smag. Der findes mange former for synæstesi; vi koncentrer os kun på den hyppigste variant, den såkaldte "farvehørelse". Her sker det at en person ser farver når han/hun hører eller læser en tekst."

Følg linket, hvis du vil læse mere om det;

http://the-psycho.dk/sadolin/whatIsSynestesia.asp

Ingen kommentarer:

Send en kommentar