fredag den 1. juli 2011

Somewhere over the rainbow....

Den sidste uges tid har stået i kagernes tegn.
Jeg har længe ønsket at lære at dekorerer kager - sådan "rigtigt", med fondant, fine blomster, borter osv.
Sidste fredag bød muligheden sig for en dag og aften med kage-pynte-hygge hos moster - vi var 4 piger, hvoraf den ene havde en del mere erfaring end os andre, og var rigtig god til at lære fra sig.

Således blev der pludselig skabt en mængde nye behov for materialer, værktøj, farver osv.
(Har man hørt det før...)

Siden har jeg af og til søgt på nettet, set en del videoer på Youtube og dermed "lært" en masse.
For et par dage siden viste jeg Lucas nogle billeder af Rainbow cakes - og ligesom jeg, var han helt solgt, og syntes de var super flotte.

Vi blev enige om at lave en, så den kunne spises i dag - fredag - til Disney sjov.
Så i aftes gik vi i gang med at bage - men hvor sjovt er det lige at bage en kage, man ikke kan smage før dagen efter - så vi lavede dobbelt portion så der kunne blive til 12 regnbue-cupcakes.

Man kan anvende en hvilken som helst lys kagedej - vi lavede banankage, fordi det er den de allesammen bedst kan li´ herhjemme (jeg er mest til chokoladekage, men det duer jo ligesom ikke, når det skal farves.)

Så deles dejen i 6 skåle, der hver især indfarves i regnbuens farver; lilla, blå, grøn, gul, orange og rød.

Herefter skal dejen så bare hældes ned i formene, en farve ad gangen - først den lilla, og lige i midten af den, den blå osv.
De lægger sig ret pænt og flyder ikke sammen, men bibeholder deres farver.
Til cupcakes skal der bruges 1/2-1 spsk. af hver farve.

Vi smagte nogle stykker i aftes, og frøs resten ned.
Frostingen jeg skulle bruge til at smøre kagen op med i dag - og pynte lidt med - blev også lavet, og så vi tog lidt fra, og gav de to cupcakes en omgang - Lucas valgte, at det skulle farves rødt, jeg lavede det tofarvet - lyserød og en mørkere rød - desværre ses det ikke rigtig på billederne, fordi det var halvmørkt udenfor - men det så rigtig fint ud.


Og her, efter at halvdelen (på mystisk vis) er forsvundet...


Jeg tænker, at de kunne være sjove til en børnefødselsdag.

Vi bagte jo også en større kage, til i dag;

Det ser noget giftigt ud, men farverne er jo ganske ugiftige og beregnet til det - ligeledes er de helt uden smag - så den smager såmænd bare af vores ganske almindelig banankage.

I dag skulle jeg så pynte den, sådan helt rigtigt, smøre den op med (et tyndt lag) frosting - som jo egentlig bare er en smørcreme, lægge MMF på - MMF er en form for overtræk, man selv laver af skumfiduser der varmes i mikroovnen med en anelse vand, til de er flydende, så æltes massen sammen med flormelis. Det skal efterligne den fondant man kan købe færdiglavet (og som er liiiidt dyr og smager af prut...
Det her er meget bedre syntes jeg.)

Så besluttede jeg at lave en sløjfe på den, pyntede med nogle små drop-flowers og blade (naturligvis hjemmelavede af royal icing  - hæ,hæ...) og til sidst en fint bort forneden, af smørcremen, der blev farvet lilla.
Nå ja, der kom også lidt glimmer-halløj på sløjfen.

Alt taget i betragtning - altså at det var første gang - sådan rigtigt - at jeg jo ikke har de rigtige remedier til at glatte den helt ud på overfladen osv. - så syntes jeg den blev SÅ fin - ej, jeg var faktisk vildt stolt...:-)

Sådan så den ud, da der havde været mus i den...


Jeg glæder mig helt vildt til at eksperimenterer meget mere med det hele, og forhåbentlig i fremtiden få lavet en masse fine kager.

1 kommentar:

  1. Den ser da godt ud og smagte vel fantastisk - har lige konstateret at jeg har din hæklebog, kan det ikke passe? lånt igennem SB for laaaaaaaang tid siden. Kan du ikke maile din adresse til mig på millewowk@gmail.com - så det kan komme retur. tjek lige min give away, hvis du hækler endnu ; )
    god aften fra Millelouise

    SvarSlet